نصيحة اليوم


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, September 05, 2007

احنا لو بنحب بجد


كتير لامونى انى بكتب كتير عن الحب و عن التجربة الوحيدة الى انا مريت بيها بس انا بكتب عن الحب لان ده الحاجة الوحيدة الحلوة فى حياتنا مش مهم نوع الحب المهم اننا نحب تحب عائلتك تحب ربنا تحب الناس تحب اى حاجة المهم انك تحب لان الحب ده قوة عظيمة اوووى قوة فى مصلحة السلام اقوى من اى قوة مدمرة بس لاسف احنا فى عصر الانترنت الحب الى بجد قل اووووى و حل مكان الحقد و الكراهية الى زرعها بين الشيطان بسبب ضعفنا يا سلام لو نستغل قوة الحب فى مصلحتنا هنكون احسن بكتـــــيــــــر لكن لاسف احنا مش عارفين قيمة الحب فى حياة الواحد و انا علشان كد اغلب المواضيع بتاعتى بتكون على الحب بس لو فى مواضيع تانى تستحق ان الواحد يكتب عنها انا هكتببس مفيش اوا انا شايف انى مفيش مواضيع تستحق الاهتمام ........
احنا لو بنحب بجد .... مش هتلقى كل يوم الالف من الخناقات فى الشوارع
احنا لو بنحب بجد .... هنخاف على بعض
احنا لو بنحب بجد .... هنتمنى لبعض الخير
احنا لو بنحب بجد..... مش هتكون فى اى حروب فى العالم
احنا لو بنحب بجد..... هتساعد كل الناس مسلم او مسيحيى
احنا لو بنحب بجد..... مش هيكون فى حاجة اسمها الارهاب
احنا لو بنحب بجد..... هنساعد بعض على الخير
احنا لو بنحب بجد..... مش هيكون فى قضايا فى المحاكم
احنا لو بنحب بجد..... هنعمر الارض
احنا لو بنحب بجد..... هيكون قلبنا على بعض
احنا لو بنحب بجد..... هنعمل كتير و كتير
لكن للاسف احنا مش بنحب بجد و بقينا نكره بجد قليل دلوقتى لما الواحد يقابل واحد طيب و لما نقابل واحد طيب ننصح بانه يكون واحد مخلص يعرف ياخد حقه فى العصر ده علشان الطيب مش ليه مكان فى العالم
و الله بجد انا الحمد لله عمرى ما كرهته حد حتى الى اذانى كنت بسمحه و بسيبه لربنا هو يعرف ياخد حقى اكتر منى و لما حبيت حبيت بجد سواء كانت حبيبتى او اصدقائى او جيرانى او عائلتى او اى حد عمرى ما حولت اعمل عداوى مع حد خالص علشان كد بجد حاسس ان ربنا بيكرمنى و يوقف لى ولاد الحلال زى صحابى و بالاخص حسن صديق عمرى فياريت نحاول نحب بجد و نشيل من قلبنا كل الحقد و الكراهية الى فى قلبنا علشان ربنا يكرمنا جميعا

1 comment:

ضـوء الـقـمر said...

والله يا يحيى فعلا عندك حق
لو كنا بنحب بجد على الاقل كنا ابتسمنا ابتسامة حقيقية في وش بعض لكن االمعاملة دلوقتي بقت كلها نفاق
اسفة على التأخير بس انت عارف كنت مسافرة
ربنا معاك دايما ان شاء الله :)
تحياتي